مسئولین میراث فرهنگی نمی‌دانند درباره چه تصمیم می‌گیرند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • مسئولین میراث فرهنگی نمی‌دانند درباره چه تصمیم می‌گیرند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال انتشار خبری از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از منابع تاریخی سازمان میراث فرهنگی درباره واگذاری 54 بنای تاریخی، محمدحسین دانایی خواهر زاده جلال آل‌احمد در گفتگویی با مهر که با تیتر «وزارت تازه تاسیس به جای حفظ میراث فرهنگی دنبال حذف آن افتاده است» منتشر شد به نحوه اطلاع‌رسانی در این زمینه و برخی خطاهای موجود در متن این خبر و نیز نوع مواجهه با بناهای تاریخی پرداخت. در ادامه نیز روابط عمومی این صندوق در جوابیه‌ای با خبرگزاری مهر با عنوان «پاسخ صندوق احیا به انتقاد خانواده آل‌احمد از فروش منزل پدری» به این موضوع پاسخ داد.

    با این همه دانایی‌ با ارسال یادداشتی بلند و انتقادی و با نگاه به جوابیه این صندوق درباره رویه حاکم بر استفاده از بناهای فرهنگی در این صندوق و وزارت‌خانه انتقاد کرد. متن این یادداشت بلند در ادامه از نگاه شما می‌گذرد.

      پاسخ میراث فرهنگی به انتقادات نگارنده که در رسانه‌­ها به عنوان«انتقاد خانواده آل ­احمد برای آگهی فروش منزل پدری» هم تیتر خورده بود، پاسخی سطحی و کلیشه‌ای است، مشکلی را حل نمی‌­کند و تنها به درد رفع تکلیف اداری می‌­خورد. توضیحات زیر ابعاد قضیه را روشن می‌­کند:

      1) نخستین انتقادی که به مدیران و مسوولان محترم میراث فرهنگی وارد است در موارد متعدد هم از طریق رسانه­‌های عمومی تذکر داده شده، این است که نمی­‌دانند راجع به چه چیزی دارند تصمیم می­‌گیرند و در نتیجه، اطلاعاتشان ناصحیح و اطلاع ­رسانی‌­شان ناقص و گمراه­‌کننده است. توضیح اینکه در اطلاعیه‌­های مکرر میراث فرهنگی در باره «واگذاری 54 بنای تاریخی» از خانه جلال آل ­احمد هم به عنوان یکی از این 54 بنای تاریخی یادشده، در حالیکه خانه جلال آل ­احمد در سال 1393 به شهرداری تهران فروخته شده و در حال حاضر، به صورت یک نهاد  فرهنگی عام­‌المنفعه به نام «خانه- موزه سیمین و جلال» مورد بهره‌­برداری است. بنابراین، خانه جلال آل ­احمد اساساً در اختیار میراث فرهنگی نیست تا بتواند در باره آن تصمیمی بگیرد! اما آنچه در اختیار میراث فرهنگی است و مطمح نظر اطلاعیه­‌های مزبور است، همانا خانه پدر جلال آل ­احمد است، یعنی خانه مرحوم حاج سید احمد طالقانی، واقع در محله پاچنار تهران که در اواخر عصر قاجار ساخته شده و در سال 1389 به میراث فرهنگی فروخته شده است. طرفه اینکه گرچه بارها نسبت به این اشتباه و نقطه ضعف ساده تذکر داده شده، ولی گوش شنوایی وجود نداشته و همچنان در بر همان پاشنه غلط می­‌چرخد. تازه­‌ترین سند برای اثبات این بی‌­دقتی نیز اظهار نظر آقای هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق احیا و بهره ­برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که در تاریخ 14/7/1398 در سایت خبری تحلیلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (صدای میراث) قرار گرفته و همین اشتباه را به وضوح به نمایش می­‌گذارد.

    2) میراث فرهنگی در پاسخ به انتقادات نگارنده، تنها به حواشی و الفاظ پرداخته و نه به اصل ماجرا. لازم به توضیح است که بحث منتقدان عملکردهای میراث فرهنگی بر سر الفاظ و واژه­‌ها نیست که بگوییم: نحوه نگارش فلان خبر القاکننده قصد فروش بناهای تاریخی بوده، در حالیکه مقصود اصلی واگذاری است، بلکه بحث جدی­تر و عمیق­تر است تا حدی که نمی­توان آن را از طریق بازی با کلمات فروش و واگذاری و غیره منحرف کرد و به سوی بیراهه راند. بحث بر سر نوع نگاه، نوع فهم و ادراک، نوع سیاستگذاری و کیفیت مدیریت نهادهای فرهنگی است. بحث بر سر نگاه و فهم و ادراکی است که تنها به ابعاد مادی قضایای فرهنگی عنایت دارد و متر و معیارش برای اندازه‌­گیری عناصر و پروژه­‌های فرهنگی، از جنس متغیرها و شاخص­‌های پولی و مالی است، معیاری که همه چیز را با پول می‌­سنجد و می‌­فهمد. بحث بر سر کیفیت نازل نظام مدیریتی است که در تحلیل نهایی از گرایش‌های محفلی و فامیلی و دوستی‌ها و ... سر در می‌­آورد.

    3) نکته انتقادی بعدی در این است که اگر وزارت میراث فرهنگی به نمایندگی دولت، توانایی­ها و امکانات لازم و کافی برای مرمت و بازسازی و بهره‌­برداری از اماکن تاریخی را ندارد، چرا از اساس وارد میدان تصدیگری می­‌شود و اماکن تاریخی را با پرداخت میلیاردها تومان می‌­خرد که بعد در قافیه­‌اش بماند و مجبور شود دست به مزایده برای جلب سرمایه­‌گذار خصوصی بزند؟ اساساً در کجای دنیا مرسوم و معقول است که دولت­ها تمام اماکن تاریخی را بخرند، تعمیر کنند، بسازند و بعد هم چند نفر کارمند را استخدام کنند تا جلوی درب اماکن مزبور بنشینند و مثلاً آنها را اداره کنند! یا به صورت دیگر، برای پیداکردن پیمانکار مرمت و بازسازی اماکن تاریخی خودشان، آگهی مزایده منتشر کنند؟ آیا تمام خانه­‌های قدیمی موجود در کشورهای تاریخی بزرگی چون هندوستان، ایتالیا، مصر، یونان و چین دولتی شده­اند و دولت صاحب و مالک انحصاری تاریخ و تمدن و مظاهر فرهنگی ملت­ها شده است، یا تنها به ایفای نقش حاکمیتی بسنده کرده‌­اند و حمایت و آموزش و نظارت بر نحوه اداره اماکن تاریخی و مواریث فرهنگی را به عهده گرفته‌­اند؟

     4)  انتقاد بعدی در مورد نحوه بهره‌­برداری و نوع کاربری اماکن تاریخی است. بارها و بارها گفته و نوشته شده است که احیای یک اثر فرهنگی که محور اصلی وظایف «صندوق احیاء و بهره‌­برداری از اماکن تاریخی» است، عمدتاً در گرو نحوه بهره‌­برداری از آن است و مهمترین عنصر در مرحله بهره‌­برداری نیز حفظ هویت تاریخی است، یعنی به عنوان مثال، خانه ستارخان را نمی­‌شود به موزه تمبر تبدیل کرد و خانه مثلاً قوام‌­السلطنه را به مجلس روضه­‌خوانی. هر اثر تاریخی یک ماهیت و هویت اصلی دارد، هویتی که در دل تاریخ نهفته است و باید در تمام مراحل تعمیر و مرمت و بازسازی و بهره‌­برداری مورد توجه قرار داشته باشد تا مفهوم «احیاء» به معنی واقعی محقق شود. به عنوان مثال، خانه جلال آل‌­احمد و سیمین دانشور که نویسنده بودند، باید به یک نهاد فرهنگی در حوزه ادبیات و هنر تبدیل شود، خانه مرحوم حاج غلامحسین نایب به سفره­‌خانه سنتی و خانه مرحوم تختی هم به زورخانه یا یک نهاد اجتماعی عام­‌المنفعه در حوزه ورزش و کشتی.

    سوال این است که این چه طرز مدیریتی است که 10 سال پیش، یعنی در سال 1389 خانه پدری جلال آل­‌احمد را که روحانی محله پاچنار بوده، می­‌خرد. بعد آنجا را که محل رفت و آمد روحانیان و وعاظ و طلاب حوزه‌­های علمیه تهران بوده و از در و دیوارش هم صدای تلاوت قرآن مجید و اوراد و اذکار دینی و مذهبی به گوش می­‌رسیده، در سال 1391 به عنوان «خانه باستانشناسان ایران» نامگذاری می­کند؟ و پس از بهره­‌برداری­های تبلیغاتی مرسوم، همانجا را در سال 1395 برای تأسیس سفره‌­خانه سنتی به مزایده می‌­گذارد، و چون کسی از این ایده خلاقانه! استقبال نمی­‌کند، لذا رهایش می­‌کند به امان خدا تا امروز که دو باره همان ساز ناکوک و همان تجربه شکست­‌خورده قبلی را بار دیگر تکرار کند؟ یا در حالت دیگری از کج ­سلیقگی، یک مکان تاریخی را با هزاران گرفتاری و مشکل و هزینه خریداری نموده و بعد تبدیلش می­‌کند به محل اقامت کارکنان میراث فرهنگی! نمونه‌­اش هم منزل امام جمعه در خیابان ناصرخسرو تهران که مدتی محل نگهداری آرشیو اسناد اداره کل میراث فرهنگی شده بود و مدتی بعد نیز مرکز استقرار نیروهای یگان حفاظت!

    5) استدلال یا دستاویز دیگری که بعضاً مدیریت­‌های توجیه­‌گر و نه خلاق، به آن توسل می­‌جویند، این است که باید در مراکز فرهنگی محلی هم برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در نظر گرفته شود. اگر هم این فرض به طور اجمال پذیرفتنی باشد، باید توجه داشت که محل­‌های پذیرایی باید در حاشیه و گوشه‌­ای از بنای تاریخی تعبیه شوند، نه اینکه کل بنای تاریخی به سفره‌­خانه و کافی­‌شاپ تبدیل شود و چیزی از هویت اصلی بنا باقی نماند، جز مشتی سنگ و خاک و آجر مرده و بی­جان.

     6) انتقادات اخیر در مورد موج دوم مزایده واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی، از جمله خانه پدری مرحوم جلال آل‌­احمد، به هیچ وجه پیشداوری نیست، بلکه انتقاداتی است مبتنی و متکی بر واقعیات و سوابق عملکرد سازمان میراث فرهنگی. اگر مسوولان امروزین این سازمان تازه وزارتخانه شده از عملکرد اسلاف خویش بی­‌خبرند، لطفاً به سوابق امر مراجعه کنند، سوابقی که هم در پرونده­‌های بایگانی‌­شده خودشان موجود است، و هم به طریق اولی در ذهن جمعی و حافظه تاریخی فعالان حوزه‌­های فرهنگی و اجتماعی کشور.

    7) اینکه گفته شود هدف از واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی، همانا خودکفاشدن آنهاست، سخنی است به ظاهر خوشایند، ولی بسیار تا بسیار جای تأمل دارد، زیرا وجود تناقض ماهوی بین لفظ و محتوای آن به روشنی مشهود است. به عبارت دیگر، سرمایه‌­گذاری که به احتمال ضعیف وارد چنین معامله­‌ای می­شود، حتماً و منطقاً قصد انتفاع مادی دارد و سعی می­‌کند تا حد امکان، از رنگ و بوی فرهنگی کار بکاهد و بر ابعاد تجاری­اش بیفزاید تا منافع مادی خودش را بالا ببرد، در حالیکه هدف اصلی میراث فرهنگی ظاهراً و منطقاً هدفی است غیر مادی و معطوف به توسعه فرهنگی. بنابراین، با توجه به تفاوت اهداف و تعارض منافع طرفین معامله، تردیدی باقی نمی­‌ماند که یا طرفین این معامله آگاهانه وارد یک بازی باخت- باخت شده‌­اند، یا منظور شبهه­‌انگیز دیگری در بین است که به هر صورت پروژه را از مسیر اصلی خود دور می‌­کند. از سوی دیگر، کاربری اولیه اینگونه اماکن که فرهنگی بوده، اصولاً باید کماکان محفوظ بماند و دقیقاً با همان کاربری اولیه، یا کاربری‌­های نزدیک و متناسب با کاربری اولیه، مورد استفاده قرار بگیرند تا بدین ترتیب، مقصود اصلی از حفظ میراث فرهنگی که افزایش پتانسیل‌­های فرهنگی شهر و جامعه است، محقق شود، نه اینکه با قصد انتفاع مادی به مزایده گذاشته شوند. مضافاً اینکه اگر قرار است اثر اقتصادی هم بر اینگونه اماکن مترتب باشد، این هدف باید در قالب «اقتصاد فرهنگی» که همانا قابلیت جذب گردشگر و توسعه گردشگری است، تحقق یابد. این دیدگاه موجب خواهد شد که ظرفیت­های فرهنگی و اقتصادی جامعه ارتقاء یابند و شهر به مقصد ملی و جهانی گردشگری تبدیل شود. اعمال این سیاست در عین حال، کمکی است منطقی به رونق اقتصاد شهری، و اقدامی است در راستای احیای هویت­ها و بازشناسی ارزش­های فرهنگی، اجتماعی، ملی، دینی و آیینی. به عبارت دیگر، الگوی مدیریت نهادهای فرهنگی در صورتی خلاقانه و مبتکرانه و سازنده تلقی خواهد شد که بنیان نظام بهره­‌برداری از اماکن فرهنگی تاریخی را بر مبنای حفظ و احیای هویت تاریخی آنها استوار سازد و خودکفایی و استقلال اقتصادی آنها را هم در همان راستا تعریف کند، راستایی که موجب تقویت فرهنگ ملی خواهد شد، نه از طریق مزایده گذاشتن برای احداث مرکز تجاری و واحد صنفی که نوعی شهرفروشی و اجاره­‌داری است.




گردهم‌آیی سرآمدان ادبیات و صنعت نشر در همایشی پنج روزه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • گردهم‌آیی سرآمدان ادبیات و صنعت نشر در همایشی پنج روزه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سال 2019 کمتر از یک هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد.

    در این رویداد سالانه که محل حضور بزرگترین و پرمخاطب‌ترین نویسندگان و ناشران جهان است در سال جاری نیز اتفاقات قابل توجهی برنامه ریزی و تدارک دیده شده است.

    در نشست خبری افتتاحیه این دوره از نمایشگاه که روز سه‌شنبه آتی برگزار خواهد شد فرانسیس گوری مدیر عامل سازمان جهانی مالیت فکری «wipo» حضور داشته و سخنرانی خواهد کرد.

    همچنین در کمتر از یک هفته به آغاز این نمایشگاه در سال جاری که کشور نروژ میهمان ویچه آن به شمار می‌رود، اعلام شد که در سل 2020 کانادا به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب شده است و به همین مناسبت نیز نشستی خبری با حضور مقامات کانادایی برای معرفی برنامه‌های این رویداد تدارک دیده شده است.

    در یکی دیگر از پنل‌های مشهور این نمایشگاه با عنوان گفتگو برای توسعه «CEO TALK » نیز در سال جاری کلی لوگنبیل معاون رئیس شرکت بین‌المللی نتفلیکس که یکی از بزرگترین تولید کنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی در جهان به شمار می‌رود به سوالات نمایندگان نشریات معتبر کتاب در دنیا چون پابلیشر ویکلی، پابلیشر نیوز، بوک ریپورت، لیور هبدو که از کشورهای فرانسه، آلمان، آمریکا، برزیل و چین خود را به این رویداد رسانده اند پاسخ خواهد داد.

    یکی دیگر از پنل‌های جذاب این دوره از نمایشگاه نیز با عنوان «مبارزه با داستان» تدارک دیده شده است که در آن یورگن بوس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت به معرفی نویسنده نروژی کارل اوه کوسگارد خواهد پرداخت و این نویسنده درباره هنر نویسندگی در جهان امروز به سخنرانی خواهد پرداخت.

    در رویداد مهم دیگری در این نمایشگاه با عنوان «CREATE YOUR REVOLUTION» یا انقلا درونی خودت را ایجاد کن میهمانانی چون مدیر بخش ایجاد خلاقیت در آزمایشگاه تولید خلاقیت شرکت گوگل،  مدیر بخش سئو جشنواره فیلم لندن، مدیر جایزه ادبی جهانی پن و جمعی دیگر سخنرانی خواهند داشت.

    همچنین یونس‌بو نویسنده مشهور نروژی که آثار پلیسی او در سال‌های اخیر در ایران نیز طرفداران بسیاری داشته است نیز در نمایشگاه کتاب فرامکفورت سال جاری با مخاطبان خود دیدار خواهد داشت

    جایزه سینمایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری نیز روز شنبه 27 مهر ماه در محل این نمایشگاه اهدا خواهد شد.

    در نشست دیگری در همین روز در این نمایشگاه و با عنوان گالری ادبیات، مارگارت آتوود، الیف شافاک و کولسون وایتهد سه نویسنده مشهور این روزهای ادبیات جهان به سخنرانی خواهند پرداخت.

    نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2019 از 24 تا 28 مهرماه برگزار می‌شود.




فراخوان جشنواره ملی شعر «درامتدادفجر» منتشر شد  - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • فراخوان جشنواره ملی شعر «درامتدادفجر» منتشر شد  - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان بسیج هنرمندان کشور در چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بسیج مستضعفین و در گام دوم انقلاب اسلامی، جشنواره ملی شعر"در امتداد فجر» را با موضوعات زیر برگزار می کند: 
     محورهای موضوعی جشنواره: 

     خودسازی، جامعه سازی و تمدن نوین اسلامی 

     عزت و اقتدار ملی 

    جوانان، محور پیشرفت 

     ولایت، عاشورا، طلیعه ظهور

     بسیج، شجره طیبه انقلاب

    خودباوری، خودکفایی و امید به آینده

     عدالت علوی و مبارزه با فساد

    نگاه انقلابی، عمل جهادی

    راهیان نور، راویان عشق

    اخلاق و معنویت 

    سبک زندگی ایرانی اسلامی

    فرجام برجام

    راهبرد مقاومت، وحدت امت اسلام

    هجو استکبار و جاهلیت مدرن 

    این جشنواره در بخش های: شعر در تمام قالب های شعر فارسی(کلاسیک، سپید، نیمایی و ...)، شعر طنز، ترانه و سرود و  شعر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.  

    جشنواره «در امتداد فجر» شامل بخش ویژه ای با عنوان شعر گویشی(لری، کردی، ترکی، عربی، مازنی، گیلکی، بلوچی و ...) می باشد که با محوریت هجو استکبار و جاهلیت مدرن در فراخوان آمده است.  

     20 اثر در بخش اصلی و 10 اثر در بخش ویژه به عنوان آثار برتر جشنواره انتخاب و مبلغ پانزده میلیون ریال همراه با تندیس جشنواره به صاحبان آثار برتر اهدا خواهد شد.  

     مهلت ارسال آثار به جشنواره بیستم آبان ماه 1398 و زمان برگزاری جشنواره نیمه اول آذرماه خواهد بود.  

     شرایط شرکت در جشنواره به شرح زیر است: 

     1- اشعار ارسالی جدید بوده و در کنگره ها و جشنواره های دیگری  ارائه نشده باشد  

    2- آثار صرفا به صورت فایل ورد و از طریق رایانامه جشنواره به آدرس  emtedadefajr@gmail.com و یا شبکه پیام رسان سروش یا ایتا به شماره تماس 09389730295
      ارسال گردد.  

    3- در ذیل تمام آثـار، نام، نام خـانوادگی، تاریخ تولد، نام استان، آدرس و شمـاره تماس قید گردد.  

    لازم به ذکر است آثار منتخب جشنواره در قالب کتاب نفیسی چاپ خواهد شد.   

     علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه جشنواره به آدرس تهران – خیابان کریم خان زند – خیابان خردمند جنوبی – کوچه مهاجر پلاک 5 طبقه دوم مراجعه و یا با شماره 88491438 تماس حاصل نمایند.




خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency


 

  • خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

    آیین بزرگداشت یاد روز حافظ شامگاه جمعه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار آرامگاه این شاعر پرآوازه برگزار شد.دانشنامه حافظ پژوهشی که به کوشش بهاءالدین خرمشاهی تدوین شده است، در آیین بزرگداشت حافظ به عنوان کتاب سال حافظ معرفی شد.




آیین شعرخوانی شاعران در نجف برگزار شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • آیین شعرخوانی شاعران در نجف برگزار شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، آیین شعر خوانی شاعران کشورمان در مقام صافی صفا در جوار حرم حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام جمعه شب 19 مهر، با حضور شاعران، نویسندگان و حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مثام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در عتبات، و حجت الاسلام والمسلمین احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور و حجت الاسلام و المسلمین کاردان مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف برگزار شد.

    مصطفی محدثی خراسانی، جواد محمد زمانی، انصاری نژاد، عباس احمدی، مهدی جهاندار، مهدی زارعی، مبین اردستانی، محمدرضا وحید زاده، فاطمه نانی زاده، سعید تاج محمدی، ایمان طرفه، محمدمهدی خان‌محمدی، محمد حسین مهدویان، عفت میرزایی و محمد خادم در این نشست به شعر خوانی پرداختند.

    کمیته فرهنگی ستاد اربعین برنامه های متنوع فرهنگی برای راه پیمایی اربعین 98 در نظر گرفته است که این شب شعر از جمله این برنامه ها بود.