سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انسان‌ها 100 برابر آتشفشان‌ها دی اکسیدکربن تولید می‌کنند


 

  • انسان‌ها 100 برابر آتشفشان‌ها دی اکسیدکربن تولید می‌کنند

    به گزارش ایرنا، حدود 250 میلیون سال پیش فعالیت شدید یک کوه آتشفشان در سیبری، موجب وقوع «انقراض پرمین» شد که در جریان این انقراض بزرگ بیش از 90 درصد گونه‌های دریایی و دو سوم مهره‌داران از بین رفتند. همچنین برخورد یک سیارک بزرگ با زمین موجب کشته شدن دایناسورها شد.

    در مقایسه با این حوادث، ممکن است تصور این موضوع دشوار باشد که موجوداتی به کوچکی انسان چگونه می‌توانند بر سیستم‌های آب و هوایی سیاره زمین تاثیر بگذارند. اما یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که انسان‌ها حدود 40 و 100 برابر بیشتر از تمام آتشفشان‌های زمین دی اکسیدکربن تولید می‌کنند.

    محققان رصدخانه «دیپ کربن» (Deep Carbon) در این مطالعه که 10 سال به‌طول انجامید، در صدد مشخص کردن میزان کربن موجود در زمین و محل نگهداری آن بودند. آن‌ها در این مطالعه همچنین قصد داشتند، میزان تاثیر انسان‌ها بر چرخه کربن زمین را دریابند. محققان در این مطالعه میزان تاثیر گذشته انسان‌ها در چرخه کربن زمین را با آنچه که امروز انجام می‌دهند، مقایسه کردند.

    این مطالعه نشان داد مقدار کربنی که براثر برخورد شهاب سنگ «یوکاتان» با زمین آزاد شد، به اندازه میزانی است که از زمان انقلاب صنعتی توسط فعالیت‌های انسانی در اتمسفر زمین وارد شده است. شهاب سنگ یوکاتان، شهاب سنگی است که بر اثر برخورد آن با زمین دایناسورها از بین رفتند.   

    همچنین این مطالعه نشان داد که انسان‌ها بر اثر حفر و سوزاندن کربن از پوسته زمین به عنوان سوخت‌های فسیلی، توازن کربنی زمین را بیش از برخورد این شهاب سنگ با زمین کاهش می‌دهند.  

    در این رویه، انسان‌ها در حال دور کردن کربن از پوسته زمین و بازگرداندن آن به اتمسفر هستند. این مطالعه نشان داد که سطح دی اکسید کربن در اتمسفر از 280 پارت در میلیون در زمان انقلاب صنعتی، اکنون به 415 پارت در میلیون رسیده است.

    یافته‌های این مطالعه در مجله Elements منتشر شده است.