سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه‌ها و مجله‌های کمیاب دانشگاه تهران


 

  • روزنامه‌ها و مجله‌های کمیاب دانشگاه تهران

    به گزارش مهر، به تازگی کتابی از سیدفرید قاسمی، پژوهشگر حوزه تاریخ مطبوعات با عنوان  اصلی «روزنامه‌ها و مجله‌های کمیاب دانشگاه تهران» و عنوان فرعی «موجودی کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی» منتشر شده است که جدیدترین کار پژوهشی این کارشناس حوزه مطبوعات است.  

    این اثر به مناسبت افتتاح تالار نشریات کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با شمارگان 200 نسخه در 127 صفحه به چاپ رسیده است و روی جلد آن عنوان نشریاتی همچون «طلیعه صبح»، «سعادت ایران»، «بهار»، «جریده غیرمعمولی»، «سروش ایران»، «صحّت»، «تکامل»، «بی سیم مسکو»، «گل آتشی»، «گلشن»، «روزنامه اطلاعات»، «خنده» و «طلیعه سعادت» به چشم می‌خورد.  

    در یادداشت ابتدایی کتاب به قلم رسول جعفریان آمده است: در حوزه فهرست کردن نشریات، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته، و گام‌هایی برداشته شده‌است. اما این گام‌ها در مقایسه با آن‌چه باید انجام شود، و دقیقا در مقام یک تابلو راهنما برای فهرست کردن تمامی سرمایه‌های موجود، اندک و محدود است. اشکال این است که اگر ما در مرحله پیش از دیجیتال، کار فهرست‌نگاری را تمام کرده بودیم، قدم‌های بعدی را در دیجیتالیزه کردن این معلومات، راحت‌تر می‌پیمودیم. اما اکنون در هر دو مرحله، کارها نیم‌خورده انجام شده است.

     همچنین در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:  آن‌چه در این کتاب خواهید دید به جهت شناسایی ادواری‌های نادر کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران و برای مرمت و حفاظت بیشتر این نفایس فراهم آمده است. به همین منظور اطلاعات کتاب‌شناختی فهرست‌های ادواری‌های کتابخانه مرکزی و به استناد همان فهرست‌ها، سیاهه‌ موجودی زمانه قاجار مجموعه کتابخانه یادشده را از نظر خواهید گذراند. سپس آگاهی‌هایی از سامانه شخصی مولف به اطلاع خواهد رسید.

    در ادامه بر پایه‌ یک فهرست مشترک، اشارتی به پاره‌ای از شماره‌های روزنامه‌ها و مجله‌های کمیاب کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران خواهد شد که در میان کتابخانه‌های معتبر کشور به‌ندرت یافت می‌شوند.