سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه آنچه لازم است درباره تلویزیون‌های 4K و UHD بدانید


 

  • همه آنچه لازم است درباره تلویزیون‌های 4K و UHD بدانید

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تراستد ریویوز تکنولوژی 4K در سال‌های اخیر بخش بیشتری از بازار تلویزیون را به خود اختصاص داده است و شرکت‌های تهیه فیلم، کانال‌های پخش تلویزیونی و سرویس‌های جاری پخش فیلم هم به طور فزاینده‌ای از آن حمایت می‌کنند. در بخش بازی‌های ویدئویی هم کنسول‌های ایکس‌باکس ONE X و PS4 Pro با آن سازگار هستند.

    تراکم پیکسلی صفحه نمایش 4K چهار برابر شمار پیکسل‌ها در صفحه نمایش فول اچ‌دی/ 1080 پیکسل است

    4K که آن را فوق HD یا UHD هم می‌نامند، تلویزیونی که وضوح صفحه نمایش آن 3840 در 2160 پیکسل است. این میزان پیکسل چهار برابر بیشتر از پیکسل‌های صفحه تلویزیون‌های HD کامل یا فول HD است.

    داشتن پیکسل‌های بیشتر به معنای تراکم پیکسلی بیشتر و تصویر روشن‌تر و بهتر است. البته داشتن پیکسل بیشتر لزوما به معنای «تیزی» یا sharpness بیشتر تصویر (یعنی کنتراست یا سایه‌روشن بیشتر در لبه‌های تصویر که کیفیت تصویر را بالا می‌برد) نیست، بلکه به معنای داشتن تصویری با جزئیات بیشتر و با بافت بهتر است.

    البته میان 4K و UHD تفاوت مختصری وجود دارد. 4K حقیقی به وضوح 4096 در 2160 اشاره دارد که در ابتدا در سینماهای دیجیتال به کار برده شد. UHD به  وضوح 3840 در 2160 اشاره دارد که وضوحی است که در تلویزیون‌های خانگی به شما ارائه می‌شود.

    بنابراین به کار بردن اصطلاح 4K برای وضوح 3840 در 2160  در واقع درست نیست، اما برای مصارف معمول خانگی دو اصطلاح 4k و UHD را می‌توان به جای هم به کار برد.

    • تلویزیون 4K چه امتیازاتی دارد؟

    وضوح بیشتر در این تلویزیون‌ها به معنای تصویر روشن‌تر و با جزئیات بیشتر است و در نتیجه تصاویری که می‌بینید به زندگی واقعی شبیه‌تر است و گویی از پنجره‌ای به بیرون نگاه می‌کنید.

    تلویزیون‌های 4K به خصوص در صفحه‌های نمایش بسیار بزرگ تاثیرگذار هستند- بنابراین در حالت ایدئال باید تلویزیون 55 اینچی یا حتی بزرگتر بخرید تا کیفیت بهتر تصویر را دریابید. به خصوص اگر از تلویزیون بزرگ غیر 4K را با تلویزیون 4K به همان اندازه عوض کنید، تفاوت تصویر قابل‌توجه خواهد بود.

    تلویزیون‌های ‌8K هم کم کم دارند وارد باز می‌شوند، اما هنوز در دوران ابتدایی خود هستند. این تلویزیون‌های گران‌قیمت هستند و باید تلویزیونی با صفحه نمایش دست کم 65 اینچ بخرید تا کیفیت تصویری بالایشان را متوجه شوید. از طرف دیگر هنوز تولید محتوای 8K در مراحل مقدماتی است.

    • چقدر نزدیک به تلویزیون باید بنشینم؟

    برای اینکه بهترین تصویر را روی 4K ببینید،‌ توصیه می‌شود نسبت به تلویزیون HD  نزدیک‌تر به صفحه نمایش بنشینید. وضوح بیشتر و افزایش تراکم پیکسلی به معنای آن است که می‌توانید با نشستن جلوتر می‌توانید بیشترین سود را کیفیت بالاتر تصویر ببرید. هر چه صفحه تلویزیون بیشتر میدان دیدتان را اشغال کند، تجربه غوطه‌وری بیشتر در تصویر را خواهید داشت.

    البته با اینکه نشستن در نزدیکی تلویزیون بیشترین تاثیر را روی شما خواهد گذاشت،‌ دیدن تصویر از فاصله دورتر هم امتیازات خودش را حفظ می‌کند. خطوط تصویر هنوز به وضوح کشیده شده‌اند،‌ هنوز عمق بیشتری در تصویر حس می‌کنید، رنگ‌ها هنوز با ظرافت و نرمی روی صفحه به نمایش در می‌آید و تصاویر درون صفحه توپر و سه‌بعدی به نظر می‌رسند.

    • محتوای 4K  برای تلویزیون 4K

    به جز تلویزیون 4K نیاز به منابعی برای تهیه محتوای 4K هم دارید که روی آن تماشا کنید. شرکت‌های عرضه جاری فیلم از نتفلیکس و آمازون گرفته تا اپل در حال حاضر محتواهای 4K پخش می‌کنند. البته برای دیدن این محتواها به سرعت‌های بالای اینترنت دست کم 15 مگابایت در ثانیه نیاز دارید.

    اما از طرف دیگر تکنیک‌های فشرده کردن محتوا به طور مرتب در حال پیشرفت است، بنابراین ممکن است در آینده بتواند با پهنای باند کمتری از این سرویس‌های جاری استفاده کنید، هر چند که فشرده کردن تصویر تاثیر منفی روی کیفیت تصویر می‌گذارد.

    شرکت‌های تولید و پخش تلویزیونی هم به تدریج دارند انواع برنامه‌ها را با وضوح 4K به بازار عرضه می‌کنند.

    دستگاه‌ها پخش‌کنند بلوری اولترا اچ‌دی (مانند پاناسونیک DP_UB9000  و سونی UB-X700) و رسیورهای ماهواره سازگار با تلویزیون‌های 4K هم وارد بازار شده‌اند و با XBOX One S  مایکروسافت هم علاوه بر بازی می‌توانید دیسک‌های بلوری 4K را هم ببینید.

    دیسک‌های بلوری UHD یا 4K ظرفیت بسیار بیشتری از دیسک‌های بلوری استاندارد دارند و می‌تواند اطلاعات لازم برای ذخیره ویدئوی 4K را بدون نیاز به فشرده کردن محتوای سایت‌های پخش جاری حمل کنند. در اساس این دیسک‌ها در حال حاضر بهترین شکل محتوای 4K برای تماشا در خانه هستند.

    • سیم‌های اتصال

    امروزه معمولا از سیم‌ها و سوکت‌های HDMI برای اتصال دستگاه‌های پخش به تلویزیون استفاده می‌کنیم. در مورد محتواهای 4K بهتر است از اتصالات HDMI 2 استفاده کنید که به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند. مهمترین مزیت HDMI 2 حمایت از افزایش پهنای باند است و بنابراین امکان پخش محتوای 4K  با نمونه‌برداری رنگی کامل (یا به اصطلاح 4:4:4) در سرعت‌های فریم تا 60 فریم در ثانیه فراهم می‌کند. گونه قبلی HDMI 1.4 تا 30 فریم در ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

    • تولید محتوای 4K

    هم اکنون دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری خانگی نیز در بازار موجود هستند که با قیمت نه خیلی سرسام‌آور با آن‌ها می‌توانید تصاویر و ویدئوهای 4K خوب ضبط کنید، از جمله کم‌کوردر سوین FDR-AX700  و دوربین سونی A6400.

    بسیاری تلفن‌های هوشند جدید هم می‌توانند ویدئوی 4K ضبط کنند، از جمله آیفون 8 و آیفون X  و در میان تلفن‌های اندرویدی در پرچمدارهایی ماند سامسونگ گالاکسی S10 پلاس، HTC U12 پلاس و LG G6.