سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الگوبرداری کشورهای«امرو»از تجارب ایران در برنامه کنترل کمبود ید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • الگوبرداری کشورهای«امرو»از تجارب ایران در برنامه کنترل کمبود ید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا عبداللهی، افزود: ایران دستاوردها و تجارب زیادی طی 30 سال گذشته درباره اجرای این برنامه دارد که می تواند توسط کشورهایی که هنوز با مشکل کمبود ید دست به گریبانند، الگوبرداری شود و این کشورها خواهان انتقال تجارب ایران در این زمینه هستند. 

    وی با اشاره به اینکه برگزاری شصت و ششمین اجلاس امرو در ایران به کشورهای منطقه این فرصت را می دهد که قابلیت ها و توانمندی هایی را که در حوزه سلامت ایران وجود دارد را ببینند، بیان داشت: اینکه ایران میزبان شصت و ششمین اجلاس کشورهای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی شده یک فرصت مغتنمی  است که این کشورها با دستاوردها و موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت آشنا شوند.

    وی افزود: در این اجلاس دبیرکل سازمان‌جهانی بهداشت بازدیدهایی از واحدهای بهداشتی درمانی، مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه ها و خانه های بهداشت داشت که خیلی باعث افتخار است و برنامه هایی که کشورمان به ویژه بعد از طرح تحول در حال اجرای آنهاست و به مردم ارائه می کند از جمله دو خدمت جدید تغذیه و روان به عنوان یک الگوی بی نظیر خیلی مورد توجه ایشان قرار گرفت. 

    مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تصریح کرد: این امر نشان دهنده این است که ایران در حیطه مراقبت های اولیه بهداشتی با برنامه هایی که طراحی کرده است به عنوان یک الگو در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی شناخته شده است.

    وی خاطرنشان کرد: در این اجلاس کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و یونیسف در حاشیه برنامه ها این درخواست را از ایران داشتند که در حیطه های مختلف سلامت از جمله تغذیه به کشورهای دیگر این‌منطقه که با مشکلاتی مواجه هستند کمک کند که این هم یک افتخار برای ایران است.

    عبداللهی گفت: کارشناسان تغذیه حاضر در اجلاس رسماً از ما خواسته اند که برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ید (IDD) را به عنوان یک الگو به آنها ارائه کنیم و به کشورهایی که هنوز در این زمینه مشکل جدی دارند، در این راستا کمک کنیم. 

    وی افزود: ایران دستاوردها و تجارب زیادی ظرف 30 سال گذشته در این زمینه کسب کرده است که این تجارب می تواند به عنوان الگو درسایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. 

    عبداللهی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در این اجلاس مطرح شد بحث تغذیه است که به عنوان یکی از اولویت هایی که باید در جهان مورد توجه کشورها قرار گیرد و سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان یک استراتژی اصلی خود مطرح کرده است، مورد توجه قرار گرفت. 

    وی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه تغذیه و غذای سالم اصل دوم در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی است، این مساله در حیطه بیماری های غیرواگیر بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا تغذیه یکی از فاکتورهای اصلی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شناخته شده است.