سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به روند افزایشی قیمت دلار در سه ماهه اخیر


 

  • نگاهی به روند افزایشی قیمت دلار در سه ماهه اخیر

    به گزارش شفاف، قیمت دلار در داخل کشور در سه ماه گذشته نوسانات شدیدی را تجربه کرد و تاثیرات بسیاری بر بازار سکه و طلا گذاشت. قیمت هر دلار در بازار ایران که در نیمه بهمن ماه 13 هزار و 430 تومان بود، در 20 فروردین ماه به 15 هزار و 600 تومان رسید.

    قرار گرفتن در لیست سیاه

    از نیمه‌های بهمن و با نزدیک شدن به نشست FATF، زمزمه‌هایی از احتمال قرار گرفتن ایران در لیست سیاه به گوش رسید. همین زمزمه‌ها باعث شد دلار حرکت صعودی خود از کانال 13 هزار تومان را به سمت بالا طی کند. هرچه به زمان نشست نزدیک‌تر شدیم این گرانی افزایش یافت.

    از آخرین روزهای بهمن ماه، پس از تشکیل نشست، با از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، بازارها سیر صعودی در پیش گرفتند. اپرچه کارشناسان عوامل مختلفی را در این افزایش دخیل دانستند اما مهم‌ترین آنها را تصمیم FATF برای قراردادن نام ایران در فهرست سیاه این نماد مالی بین‌المللی عنوان کردند.

    شیوع ویروس کرونا

    همزمان با این اتفاق، خبر انتشار ویروس کرونا، موج دیگری به راه انداخت که باعث شد روند افزایش قیمت دلار ادامه‌دار شود.

    تلاطم در اقتصاد تاثیری مستقیمی بر قیمت دلار دارد، هر زمان که تغییراتی در فضای اقتصادی کشور حاکم می‌شود، مردم سرمایه خود را به سمت سکه و دلار به عنوان سرمایه‌گذاری ایمن سوق می‌دهند. نگرانی از همگیر شدن ویروس کرونا نیز، باعث شد مردم به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن برای حفظ ارزش پول خود بروند که این موضوع نیز جذابیت سرمایه‌گذاری در دلار را افزایش داده است.

    دلار در بازه سه ماهه

    به طور حتم عوامل بسیاری در نوسانات بازار دلار افزایش قیمت آن دخیل هستند. به منظور بررسی دقیق قیمت دلار در چندماهه اخیر، نگاهی بیندازیم به نمودار روزانه قیمت‌ها.

    در ادامه نمودار قیمت دلار از نیمه بهمن ماه آورده شده است: