سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علائم افسردگی کودکان که باید جدی بگیرید


 

  • علائم افسردگی کودکان که باید جدی بگیرید

    برترین‌ها: افسردگی یک اختلال روحی است که تمام بدن، افکار و خلق و خو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر رفتار‌های فرد، احساسی که به خود دارد و خورد و خواب او اثر می‌گذارد.

    افسردگی حتی منطق فرد را تغییر می‌دهد و متاسفانه این بیماری، کودکان را نیز گرفتار می‌کند. افسردگی در کودکان شبیه هیجانات و اندوه‌های معمولی که در زندگی هر کودکی رخ می‌دهد نیست. افسردگی در کودکان می‌تواند ادامه دار شده و بر علاقه مندی‌ها، فعالیت‌های اجتماعی، زندگی خانوادگی و وضعیت تحصیلی او اثر بگذارد. افسردگی قابل درمان است، حتی اگر مشکلی جدی باشد.

    علائم افسردگی در کودکان که باید جدی بگیرید

    افسردگی دو نوع دارد: افسردگی اساسی (ماژور) و افسردگی خوئی. افسردگی اساسی تقریبا دو سال طول می‌کشد و ممکن است در زندگی کودک شما بیش از یک بار روی بدهد.

    کودک ممکن است دچار افسردگی قابل توجهی شود که به دنبال حوادث ناراحت کننده‌ای مانند فوت یکی از اعضای خانواده یا یک دوست روی می‌دهد. افسردگی اساسی آنقدر شدید نیست، اما فُرم طولانی افسردگی است که دست کم دو سال طول می‌کشد.

    علائم هشداردهنده‌ی افسردگی در کودکان که باید جدی بگیرید

    اندوه و بیحالی

    کودک ممکن است از ناامیدی و بیحالی رنج ببرد، او به راحتی به گریه می‌افتد و ممکن است سعی کند با خودداری یا گوشه گیری، اشک‌هایش را پنهان کند. کودکانی که دچار افسردگی هستند معمولا آهسته‌تر واکنش نشان می‌دهند، آهسته‌تر راه می‌روند و آهسته‌تر حرف می‌زنند. این بچه‌ها کمتر بازیگوشی و فعالیت می‌کنند و کم تحرک‌تر از حد نرمال‌اند.

    کمبود تمرکز و توجه و از دست دادن علاقه

    مثلا کودکی که همیشه دوست داشت توپ بازی کند، ممکن است ناگهان علاقه‌اش را نسبت به شرکت در این بازی‌ها از دست بدهد. او تمایلی به پرداختن به کار‌هایی که زمانی از آن‌ها خیلی لذت می‌برد ندارد و مدام از حوصله سررفتگی شکایت می‌کند.

    نگرانی و بیقراری

    کودک افسرده ممکن است نتواند آرام بگیرد و علائم بیقراری و نگرانی و اضطراب را از خود نشان می‌دهد. این کودک ممکن است دچار ترس‌ها و تنش‌هایی باشد. منبع اضطراب کودک ممکن است کلیدی از چیزی که سبب شروع افسردگی در کودک شده به دست‌تان بدهد.

    آشفتگی و پریشانی

    علائم افسردگی در کودکان که باید جدی بگیرید

    کودک افسرده ممکن است کج خلق و زود رنج شود. این کودک به دلیل رنج و اندوهی که تجربه می‌کند ممکن است زود عصبانی شود یا نوسانات خلقی داشته باشد. افرادی که افسردگی دارند بد گمان و منفی باف می‌شوند و خودشان، محیط شان و زندگی‌شان را به صورت بد و ناخوشایندی تصور می‌کنند.

    احساس گناه و بی‌ارزش بودن و آسیب رساندن به خود

    بچه‌هایی که افسرده‌اند ممکن است نسبت به اشتباهات خود بیش از اندازه حساس شوند و به شدت احساس گناه کنند و این طور تصور می‌کنند که به درد بخور نیستند. افرادی که افسردگی دارند ممکن است درد‌های فیزیکی برای خود ایجاد کنند یا دست به کار‌های خطرناک بزنند.

    آسیب پذیری و ناامیدی

    بچه‌های افسرده تحت تاثیر احساسات دلسرد کننده‌ی خود، اغلب فکر می‌کنند مشکل‌شان درمان شدنی نیست. مخصوصا کودکانی که دچار افسردگی خوئی هستند ممکن است تصور کنند بیقراری‌ها بخشی از زندگی معمول آنهاست.

    انزوا و گوشه گیری

    کودکی که افسردگی دارد به دلیل حساسیت‌های خاصی که پیدا می‌کند، ممکن است مورد تمسخر دوستان خود قرار بگیرد، بنابراین برای اجتناب از چنین موقعیت‌های ناخوشایندی، ترجیح می‌دهد با دیگران ارتباط کمتری برقرار کند.

    تغییرات در وزن یا عادات غذایی

    بیشتر افرادی که افسردگی دارند دچار افزایش یا کاهش اشتها می‌شوند. آن‌هایی که تمایل به خوردن پیدا می‌کنند به طور غیرمنتظره‌ای نسبت به غذا‌هایی که می‌خورند و سالم یا ناسالم بودن‌شان بی‌تفاوت می‌شوند. جوان‌تر‌ها معمولا با پُرخوری سعی می‌کنند هیجانات خود را کنترل کنند.

    اختلالات خواب

    بچه‌های افسرده برای به خواب رفتن و ماندن در خواب عمیق مشکل دارند. البته می‌توان انتظار زیاد خوابیدن یا خیلی زود از خواب بیدار شدن را نیز در این کودکان داشت. کودکانی که افسردگی دارند ممکن است در مدرسه و طی روز به سختی بتوانند خود را بیدار و هوشیار نگه دارند.

    اجتناب و عقب نشینی

    کودکانی که از افسردگی رنج می‌برند ممکن است از کار‌ها و سرگرمی‌های روزانه اجتناب کنند. آن‌ها معمولا از خانواده و همسالان خود کناره گیری می‌کنند. اتاق خواب می‌تواند جایی باشد که کودک افسرده ترجیح می‌دهد بیشتر اوقات آنجا باشد و با خودش خلوت کند.

    علت‌های افسردگی در کودکان

    علائم افسردگی در کودکان که باید جدی بگیرید

    علت افسردگی کودکان هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما خیلی از اختلالات روانی و جنبه‌های گوناگون را می‌توان دخیل دانست، مثلا:

    فرارسان‌های عصبی در مواد شیمیایی مغز وجود دارند و به احتمال زیاد فاکتوری در افسردگی محسوب می‌شوند. مطالعات جدید نشان می‌دهند تغییراتی در عملکرد و تاثیرگزاری فرارسان‌های عصبی همراه با شیوه‌ی تعامل با مدار‌های عصبی می‌تواند در ابتلا به افسردگی و درمان آن نقش داشته باشد.

    ضمنا به نظر می‌رسد افراد افسرده دچار تفاوت‌های فیزیکی در درون مغز خود هستند. تاثیر این نوسانات هنوز معلوم نیست، اما درک این تاثیرات می‌تواند علت افسردگی را مشخص کند.

    افسردگی می‌تواند نتیجه‌ی ژن‌های به ارث برده از یک والد، محیط و یا ترکیبی از هر دو باشد. مطالعات نشان می‌دهند افسردگی جنبه‌ی وراثتی دارد. اگر پدر یا مادر شما دچار افسردگی باشد احتمال اینکه شما نیز دچار این عارضه شوید بیشتر خواهد بود. حوادث ناراحت کننده در زندگی کودک، مانند تجاوز یا فقر نیز می‌توانند احتمال افسردگی را در کودک بیشتر کنند. مهارت‌های فرزند پروری ضعیف نیز از دیگر علت‌های افسردگی در کودکان‌اند. مدام پیام منفی فرستادن، مثلا تکرار اینکه کودک، هیچ کاری بلد نیست یا بی‌استعداد است، زیبا نیست و ...، زمینه را برای افسردگی کودک فراهم می‌کند.

    افسردگی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

    اگر علائم افسردگی در کودک‌تان بیش از دو هفته طول کشید، باید او را نزد پزشک ببرید تا مطمئن شوید هیچ علت فیزیکی برای علائم او وجود ندارد. مشاوره با روانپزشک یا روانشناس کودک نیز توصیه می‌شود. ارزیابی‌های روانپزشکی باید شامل گفتگو با شما (به عنوان پدر و مادر) و با کودک‌تان باشد. اطلاعاتی که از جانب معلم‌ها، دوستان و همکلاسی‌ها ارائه می‌شود نیز باید نشان بدهد که علائم افسردگی در فعالیت‌های گوناگون کودک به طور مستمر وجود دارد و رفتار‌های کودک نسبت به گذشته دچار تغییراتی شده است.

    هیچ تست پزشکی یا روانپزشکی بخصوصی وجود ندارد که بتواند به طور واضح افسردگی را نشان بدهد، اما ابزار‌هایی مانند پرسشنامه‌ها (هم برای کودک و هم برای والدین) همراه با اطلاعات شخصی می‌توانند در تشخیص افسردگی در کودکان مفید باشند. گاهی جلسات درمانی و پرسشنامه‌ها می‌توانند پرده از عوارض روحی و روانی دیگری بردارند که با افسردگی مرتبط اند مانند اختلال بیش فعالی – کم توجهی یا اختلال وسواس فکری – عملی.

    گزینه‌های درمانی برای افسردگی کودکان چیست؟

    گزینه‌های روان درمانی برای کودکانی که دچار افسردگی هستند، مانند روند درمان برای افسردگی در بزرگسالان است؛ دارو درمانی و مشاوره. پزشک کودک شما ممکن است ابتدا روان درمانی را تجویز کند و اگر بهبود قابل توجهی حاصل نشد، دارو‌های ضد افسردگی را به عنوان درمان مکمل برای کودک تجویز نماید.

    بهترین مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته‌اند نشان می‌دهند ترکیبی از روان درمانی و داور درمانی، موثرترین شیوه در درمان افسردگی است. طبق تحقیقات، داروی ضد افسردگی پروزاک در درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان موثر است. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کودکان 8 تا 18 ساله که دچار افسردگی هستند مورد تائید قرار گرفته است.

    پدر و مادر چه باید بکنند؟

    علائم افسردگی در کودکان که باید جدی بگیرید

    تشخیص دهید چه زمانی باید کمک حرفه‌ای بخواهید

    شیوه‌ی سالم زندگی می‌تواند تاثیر بزرگی بر کیفیت زندگی کودک افسرده بگذارد، اما در بیشتر موارد کافی نیست. اگر کودکی افسرده دارید، از کمک خواستن فرار نکنید. یک مشاور حرفه‌ای با تجربیات زیادی که دارد می‌تواند به رفع افسردگی کودک‌تان کمک قابل توجهی بکند.

    اجازه دهید خود کودک، نوع درمان را انتخاب کند

    همیشه پیش از انتخاب گزینه‌های درمان حرفه‌ای، نظر کودک را بخواهید و هرگز بدون دخالت او تصمیمی نگیرید. یک شیوه‌ی درمانی لزوما برای همه‌ی افراد مناسب نیست و هیچ درمانگری جادو نمی‌کند. بررسی کنید و ببینید چه روند درمانی برای کودک شما مناسب‌تر است و درمانگری را انتخاب کنید که کودک بتواند بخوبی با او ارتباط برقرار کند.

    آینده نگری

    مطالعات دریافته‌اند امروزه نسبت به گذشته، احتمال بروز افسردگی در کودکان بیشتر شده است و کودکانی که دچار افسردگی می‌شوند به احتمال بسیار زیاد در سنین بزرگسالی نیز مجددا به افسردگی دچار خواهند شد. با توجه به اینکه افسردگی ممکن است مشکلات روانی جدی‌تری در آینده به دنبال داشته باشد، تشخیص و درمان به موقع بسیار اهمیت دارد.

    برای پدر و مادر گاهی ساده‌ترین راه این است که افسردگی کودک را نادیده بگیرند. شما ممکن است به دلیل تبعات اجتماعی ِ روان درمانی از درمان کودک خود چشم پوشی کنید و سعی در انکار مشکل کودک خود داشته باشید. اما باید این را درک کنید که درمان حرفه‌ای، بهترین انتخابی است که برای کودک‌تان می‌کنید و این امکان را برای کودک خود فراهم می‌نمایید که سالم‌تر رشد کند و زندگی هیجانی سالم‌تری داشته باشد.

    منابع: powerofpositivity, webmd




دلایل بی‌توجهی به زبان فارسی در رسانه‌ها | دنبال مقصر اصلی نگردید ؛ همه مقصرند


 

  • دلایل بی‌توجهی به زبان فارسی در رسانه‌ها | دنبال مقصر اصلی نگردید ؛ همه مقصرند

    «یکی از عوامل اصلی وضعیت این روزهای زبان فارسی، رسانه‌ها بوده و همواره سهم مهمی در این امر داشته‌اند. چه رسانه‌های مکتوب و چه رادیو و تلویزیون راهبردهایی برای نحوه نگارش و بیان زبان فارسی نداشته و به ضرورت تدوین معیارهای شاخص برای درست‌نویسی و بیان کلمات و واژگان نرسیده‌اند.»

    داود نعمتی انارکی، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ وضعیت این روزهای ادبیات فارسی به عنوان زبان مرجع در رسانه‌ها، با اعتقاد بر این‌که در این سال‌های اخیر هم در دانشگاه‌ها و مدارس و هم در رسانه‌ها با نوع خاصی از بی توجهی به زبان فارسی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: به اعتقاد من در وضعیت به وجود آمده همه به نوعی مقصرند، دنبال مقصر خاص و واحد نباید باشیم، اگر به اصل موضوع توجه کنیم، متوجه می‌شویم که سهم همه نهادها از نظام آموزشی گرفته تا نظام خانواده، نظام اداری و نهاد رسانه در وضعیت پیش آمده نسبت به زبان فارسی آشکار است و باید پذیرفت که در این ارتباط کوتاهی کرده‌ایم.

    او در عین حال یادآور شد: به اعتقاد من حتی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز کوتاهی کرده است و بی‌شک بهتر از این‌ها می‌توانست در مقابله با وضعیت پیش‌آمده اثرگذار باشد.

    بی‌توجهی رسانه‌ها اثرات نامطلوب خود را گذاشته

    نعمتی انارکی با اعتقاد بر این‌که رسانه‌ها سهم زیادی در پدید آمدن این وضعیت دارند، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی وضعیت این روزهای زبان فارسی، رسانه‌ها بوده‌اند و سهم مهمی داشته‌اند. چه رسانه‌های مکتوب و چه رادیو و تلویزیون راهبردهایی برای نحوه نگارش و بیان زبان فارسی نداشته‌اند و به ضرورت تدوین معیارهای شاخص برای درست‌نویسی و بیان کلمات و واژگان نرسیده‌اند. اخیرا در صداوسیما رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی منصوب شده است که این اتفاق نشان می‌دهد رسانه ملی نیز به تازگی به اهمیت این موضوع پی برده است. هرچند که بی‌توجهی رسانه‌ها اثرات نامطلوب خود را گذاشته است؛ اما هر اقدامی برای حفظ کیان زبان و ادبیات فارسی می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها شود.

    اشتباهات فاحش در متن‌های رسانه‌ای و گویندگان تلویزیون و رادیو

    این عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما سپس چنین گفت: من معتقدم چندگانگی که در استفاده نادرست از زبان فارسی در رسانه‌ها وجود دارد، بر پدید آمدن این وضعیت نابهنجار اثرگذار بوده است. آنچه که ملموس است این‌که رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری هر یک روشی خاص برای نگارش زبان فارسی دارند و همین چندگانگی نگارش باعث شده که اشتباهات فاحش در متن‌های رسانه‌ای که یا در رسانه‌های مکتوب به چاپ می‌رسند و یا توسط گویندگان و مجریان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی خوانده می‌شوند، وجود داشته باشد. علت چنین وضعیتی را باید در کم‌اطلاعی یا کم‌توجهی نویسنده و یا رسانه در صحیح نوشتن و صحیح گفتن دید.  

    متن‌های خبری که پاره می‌شدند و سر از سطل آشغال درمی‌آورند

    نعمتی انارکی با بیان این‌که اگر نگاه حرفه‌ای در نگارش متون رسانه‌ای مورد توجه باشد، هر متنی قابلیت انتشار پیدا نخواهد کرد، از دوران خبرنگاری‌ و خبر روایتی داشت و در این زمینه گفت: خاطرم هست که در دوران دانشجویی وقتی با مطبوعات همکاری می‌کردم و خبر و گزارش تهیه می‌کردم تا منتشر شود، بارها شاهد بودم که متن تهیه شده من و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران مبتدی توسط سردبیران باتجربه و خبره پاره می‌شد و به قول معروف سر از سطل آشغال درمی‌آورد و ما مجبور بودیم که در نوشتن متن با توجه به اصول نگارش توجه بیشتری کنیم تا به دوباره‌کاری مجبور نشویم، آیا اکنون این سخت‌گیری‌ها وجود دارد؟ ظاهرا در حال حاضر بنا به دلایل مختلف خبرنگاران، گزارشگران، دبیران، سردبیران و نویسندگان کمتر مشتاق و علاقه‌مند رعایت اصول نگارش هستند؛ البته امیدوارم این حرف من موجب ناراحتی نشود، اما به نظر می‌رسد که چندان هم از واقعیت دور نیست.

    او کم‌اطلاعی نسبت به اصول نگارش و ویرایش متن، دقت را فدای سرعت کردن و کم‌دقتی در نگارش را دلیل ادبیات نادرست در رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: باید بپذیریم کسی که وارد حرفه تولید پیام در رسانه می‌شود باید از تسلط کافی به زبان فارسی برخوردار باشد، مسأله‌ای که در رسانه‌های ما توجه چندانی به آن نشده است.

    نعمتی انارکی با بیان این‌که رسانه‌های مختلف در به‌ وجود آوردن این وضعیت نامطلوب نقش داشته‌اند، گفت: با این وجود نقش و تاثیر رادیو و تلویزیون در اصلاح این وضعیت بیشتر از رسانه‌های دیگر است. در واقع اثرگذاری این دو رسانه بر زبان گفتاری مردم است. نویسندگان برنامه‌های مختلف این دو رسانه، مجریان، گویندگان و کارشناسان آن باید در حفظ ساختار زبان گفتاری دقت لازم را انجام دهند. زبان فارسی اگر در متن و کلام ما اصلاح نشود و همین روند را طی کند به وضعیتی می‌رسد که دیگر نمی‌توان انتظار داشت زبان فارسی همانی باشد که در شاهکارهای ادبی ما استفاده شده است و کم‌کم زبان رسمی کشور دچار تغییراتی خواهد شد که با زبان اصلی فارسی فاصله‌ای عمیق دارد. در دیگر کشورها نیز زبان و ادبیات آن‌ها دچار آسیب‌هایی شده است اما نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که مدیران رسانه‌ای آن‌ها اجازه ورود تغییرات محاوره‌ای را به زبان رسانه‌ نمی‌دهند. تحقیقی که چند سال پیش در ارتباط با زبان رسانه و نزدیکی آن با زبان معیارشان درخصوص برخی از کشورها از جمله انگلیس و آمریکا انجام دادم، نشان داد که آن‌ها اجازه ورود زبان کوچه و بازاری را به رسانه چه در زبان گفتاری و چه در متن نمی دهند، یعنی تلاش می‌کنند که زبان جامعه را از آسیب‌های تغییرات کوچه بازاری دور نگه دارند. یکی از سردبیران ارشد BBC که در اواخر دهه 80 برای یک دوره آموزشی در دانشگاه صداوسیما حضور داشت، عنوان می کرد که سردبیران و خبرنگاران  BBC موظف هستند تا نسبت به نگارش متون خود بر اساس دستورالعمل زبان معیارشان عمل کنند و حتی باید با ویراستاری متن نیز به‌خوبی آشنا باشند تا بتوانند متن خود را ویرایش کنند تا از خطای کمتری برخوردار باشد. چنین اعمال سیاستی تا چه اندازه در رسانه‌های ما جایگاه دارد؟ همه افرادی که در رسانه‌ها کار می‌کنند باید دستی در ادبیات داشته باشند، آیین نگارش و دستور زبان فارسی بدانند و با سبک‌های نگارشی آشنا باشند.

    نقش روزنامه‌نگاری آنلاین و رسانه‌های اجتماعی

    او  در پاسخ به این‌که نقش روزنامه‌نگاری آنلاین و رسانه‌های اجتماعی را در پدید آمدن این وضعیت با توجه به این که عمر زیادی از فعالیت آن‌ها نگذشته، تا چه اندازه می‌دانید؟ اظهار کرد: روزنامه‌نگاری آنلاین و به ویژه رسانه‌های اجتماعی از وضعیتی نامناسب‌تر در ارتباط با رعایت اصول زبان فارسی برخوردارند، در روزنامه‌نگاری آنلاین می‌گویند که پایین‌تر از سطح سواد خواننده بنویسید و یا اینکه متن باید به گفتار نزدیک باشد، با این وجود باید گفت که تمام این موارد به این معنی نیست که اصول نگارش زبان رعایت نشود. در فضای مجازی شاهدیم که زبان پالایش ‌شده‌ای وجود ندارد و هرکس با توجه به شناخت محدود خود از زبان فارسی اقدام به نگارش متن می‌کند که اکثرا با اشتباهات فاحش همراه هستند.

    این مدرس دانشگاه صداوسیما در پایان در پاسخ به این‌که آیا بهتر نیست رسم‌الخط واحدی برای رسانه‌ها در خصوص زبان فارسی تهیه و ابلاغ شود تا از آسیب بیشتر به زبان فارسی جلوگیری شود؟ گفت: برای زبان معیار با توجه به نظم و نثر بودنش و با توجه با اصول نگارش و گفتار باید دستورالعمل مشخصی تهیه و به رسانه‌ها ابلاغ شود تا ملاک قرار گیرد، در غیر این صورت و استمرار وضعیت موجود آسیب‌های زیادی را در حوزه زبان شاهد خواهیم بود.




25 مهر؛ تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران


 

  • 25 مهر؛ تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران
    25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران 25 مهر؛ صفحه اول روزنامه‌های ورزشی صبح ایران



تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره «کتاب و رسانه»


 

  • تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره «کتاب و رسانه»

    به گزارش ایسنا به نقل از  ستاد خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، هجدهمین جشنواره «کتاب و رسانه» با هدف افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی هم‌زمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب برگزار می‌شود.

    این جشنواره تلاش می‌کند با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشاریافته در زمینه کتاب و نشر را بررسی کند.

    شناسایی، معرفی و تقویت حضور و فعالیت خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان و برنامه‌سازان حوزه‌ کتاب، افزایش سطح تولید و سطح کیفی آثار مرتبط با حوزه کتاب در رسانه‌های کشور، تقویت فرهنگ عمومی و فرهنگ مکتوب جامعه از طریق افزایش سطح فرهنگ مطالعه در کشور و پرورش، یاری‌رسانی و تقویت متخصصان حوزه کتاب در رسانه‌ها از جمله اهداف این دوره از جشنواره کتاب و رسانه عنوان شده است.

    هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه در سه بخش «رسانه‌های نوشتاری» (مطبوعات کاغذی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دارای مجوز) شامل تیتر، خبر، گفت‌وگو، گزارش، طنز، یادداشت و مقاله مطبوعاتی، مقاله و نقد تخصصی، عکس، کاریکاتور و گرافیک کتاب، «رسانه‌های دیداری و شنیداری» (تلویزیون و رادیو و آثار صوتی و تصویری رسانه های برخط دارای مجوز) شامل تیتر، خبر، گزارش خبری و موضوعی، گفت‌وگو و میزگرد، طنز، داستانی و نمایشی (کتاب صوتی در رادیو و تلویزیون)، برنامه ترکیبی، مستند تلویزیونی، پویانمایی و برنامه عروسکی، مواد تبلیغی (آنونس، نماهنگ، تیزر و...) و   «تولید محتوا در صفحه‌های تخصصی شبکه‌های مجازی» شامل معرفی کتاب، یادداشت و نقد، گفت‌وگو، گزارش و خبر برگزار می‌شود.

    بر اساس فراخوان اعلام‌شده از سوی دبیرخانه هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه، آثاری که در محدوده زمانی اول مهر ماه سال 1397 تا پایان شهریور 1398 در رسانه‌ها منتشر شده‌باشند در این دوره از جشنواره می‌توانند شرکت کنند. همچنین آثار باید در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دیگر رسانه‌های معتبر کشور (دارای مجوز) یا یکی از صفحه‌های تخصصی و دارای هویت مشخص در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها منتشر شده باشند.

     هر فرد می‌تواند با حداکثر 9 اثر در بخش‌های مختلف جشنواره به دل‌خواه خود شرکت کند.

     امسال برای نخستین‌بار در بخش‌های عکس، کاریکاتور، گرافیک، فیلم مستند، پویانمایی و مواد تبلیغی، بخش شرکت‌کنندگان آزاد نیز در نظر گرفته شده‌است.

    مطابق این فراخوان، در بخش «رسانه‌های دیداری و شنیداری» ارائه تصویر گواهی پخش اثر با قید تاریخ پخش که به امضای مدیر گروه یا مدیر پخش شبکه رسیده‌باشد، الزامی است.

    علاقه‌مندان برای شرکت در هجدهمین جشنواره «کتاب و رسانه» تا پایان وقت اداری 4 آبان‌ماه سال جاری فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی resaneh.ketab.ir آثار خود را در قالب‌های اعلام شده برای هر بخش، ارائه و با تکمیل فرم مربوط، در این دوره از جشنواره شرکت کنند.

    دبیرخانه هجدهمین جشنواره «کتاب و رسانه» در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین جنوبی و برادران مظفر، شماره 1080، طبقه دوم، روابط عمومی موسسه خانه کتاب واقع است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های 66414871 و 66966212  تماس بگیرند.

    آیین پایانی هجدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» و معرفی برگزیدگان، هم‌زمان با بیست وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان 1398 برگزار خواهد شد.




تبلیغات در فضای مجازی ساماندهی می‌شود


 

  • تبلیغات در فضای مجازی ساماندهی می‌شود

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در فضای مجازی برای بازطراحی قوانین و مقررات و ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی، شفافیت و انتشار اطلاعات فعالان فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین و خلاقانه در فعالیت‌های تبلیغاتی، فعالیت خود را آغاز کرد.

    احسان الله‌ حجتی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در نخستین نشست این کارگروه، مشارکت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی در این طرح و نظارت فراگیر بر تبلیغات مجازی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این کارگروه برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی در سه سطح، ابتدا شیوه‌نامه و چارچوب قانونی مورد نیاز را با محوریت قوانین و مقررات موجود تنظیم و ضمن اعلام فضاهای تبلیغاتی مُجاز با بهره‌گیری از شیوه‌ها و ابزارهای مناسب اطلاع‌رسانی، روند پایش و نظارت قانونی بر تبلیغات در فضای مجازی از طریق درگاه الکترونیک، عملیاتی خواهد شد.

    او افزود: در آینده‌ای نزدیک و با اجرای طرح بکارگیری سامانه نظارت بر آگهی‌های فضای مجازی که برای جلوگیری از انتشار محتوا و خدمات تبلیغاتی ناسالم و ناایمن در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی اجتماعی اینترنت‌ پایه و نظارت بر تولید و توزیع محتوا و خدمات سالم الگوسازی شده است، متقاضیان فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی باید در این سامانه ثبت‌نام و با دریافت مجوزهای لازم، فعالیت کنند و این دفتر نیز مطابق قانون با فعالان در این حوزه تعامل می‌کند.

    متخصصان و کارشناسان حاضر در این نشست، ضمن تاکید بر نقش موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه مجازی، روند تحولات جاری و آتی فضای مجازی و تأثیرات آن در حوزه فرهنگ را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

    توسعه سامانه‌های فرهنگی در فضای نوین رسانه‌ای، متناسب‌سازی ساختار مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تحولات فضای مجازی، ارتقای محتوایی موضوع فرهنگ و هنر در فضای مجازی، توسعه کسب و کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی و تبلیغات در فضای مجازی ازجمله برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتقای نقش این وزارتخانه در فضای مجازی عنوان شده است.

    دبیرخانه این کارگروه‌های 5گانه به صورت متمرکز در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر شده است.